Spoednummer 06 - 1060 0510
071 - 532 6860

Voedingsadviezen


Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om goed op je voeding te letten. Daarnaast zijn er ook een aantal voedingsmiddelen die je niet mag en waarvan we adviseren dit niet of met mate te eten/drinken. Hieronder staat een overzicht van de adviezen:

  • Het is belangrijk om gevarieerd te eten. Gevarieerd eten is eten volgens de schijf van vijf, op deze manier krijg je voldoende voedingsstoffen binnen voor jezelf en voor je kindje. Klik hier voor de website van het voedingscentrum voor meer informatie over de schijf van vijf.
  • Vanaf het moment dat je zwanger wilt worden en tot een zwangerschapsduur van 8 weken wordt geadviseerd om extra foliumzuur te slikken. Deze vitamine zorgt ervoor dat het risico op een open ruggetje bij het kindje verkleint wordt. Daarnaast zorgt foliumzuur er ook voor dat ijzer beter opgenomen wordt. Ook dit is geen overbodige luxe tijdens de zwangerschap.
  • Voor de zwangerschap zijn speciale vitaminesupplementen verkrijgbaar, hierin zitten bijvoorbeeld foliumzuur en vitamine D die aangeraden worden.  Deze vitamine zijn speciaal gemaakt voor de zwangerschap en veilig te gebruiken. Een normaal vitaminesupplement wordt afgeraden, hierin zou bijvoorbeeld teveel vitamine A kunnen zitten.
  • Alcohol, roken en drugs hebben een zeer negatief effect op de zwangerschap en ontwikkeling van het kind. Dit wordt geheel afgeraden.
  • Gedurende de zwangerschap wordt geadviseerd geen rauw vlees te eten. Hierin kan een parasiet zitten die een nadelig effect kan hebben op de zwangerschap, toxoplasmose.
  • Er wordt afgeraden rauwe melk en producten die hiervan gemaakt zijn te nemen. Hierin kan een bacterie zitten die een nadelig effect kan hebben op de zwangerschap, listeria. Rauwe melk is niet te koop in de supermarkt en dus is  melk uit de supermarkt veilig te drinken. Kazen gemaakt van rauwe melk zijn af en toe wel te te koop in de supermarkt, let hier dus op. Kazen van rauwe melk worden met name verkocht bij de kaasboer. Rauwmelkse kazen worden ook wel eens aangegeven als ‘au lait cru’.
  • In de zwangerschap mag je niet teveel vitamine A. Vitamine A zit met name in leverproducten. Per dag zou je één boterham met leversmeerworst veilig kunnen eten.
  • In vis zitten goede vetzuren die erg gezond zijn voor zwangere, dit wordt dan ook aangeraden om regelmatig te eten tijdens de zwangerschap. Er zijn alleen wel een aantal dingen waar je op moet letten. Als je vis eet zorg er dan voor dat je zeker weet dat het verse vis is. Eet dus niet zomaar overal vis, let met name op in het buitenland. Vis bij de visboer is vers en kan veilig gegeten worden.
    Kant en klare vis (voorverpakt uit de koeling) kun je beter niet eten want hierin zou een bacterie kunnen zitten die een nadelig effect heeft op de zwangerschap, listeria. Indien je deze vis goed verhit, is het geen enkel probleem.
  • Was je groente goed voor het klaarmaken, ook bij  sla uit een zakje.

Voor uitgebreide informatie over voeding tijdens de zwangerschap kun je hier klikken voor de website van het voedingscentrum.
Twijfel je over een product? Laat het staan en stel je vraag gerust tijdens je afspraak op het spreekuur!